rola dzisiejszego lidera

Lata 90-te i połowa pierwszej dekady XXI w. to czas silnych liderów w biznesie.

To czas ludzi, którzy „wiedzieli najlepiej” i tylko oni znali odpowiedzi na wszystkie (czy prawie wszystkie) pytania. To czas ludzi, którzy wokół siebie budowali zespoły, których zadaniem było wykonywanie poleceń „szefa”.

Jeśli rzeczywiście szef był „nieomylny”, to firma osiągała doskonałe wyniki a CEO otrzymywał ogromne bonusy za rosnące zyski.

Dziś już wiemy, że ten model się skończył. Głównie dlatego, że ilość informacji, ilość problemów, wyzwań jest zbyt duża, aby jeden człowiek znał odpowiedzi, rozwiązania na nie wszystkie.

Ale dopiero teraz otrzymujemy również informacje do jakich negatywnych konsekwencji doprowadziło ślepe wpatrywanie się w CEO ze strony pracowników, a przede wszystkim udziałowców/właścicieli.

To przede wszystkim „podkręcanie śruby” w sprzedaży, bez zwracania uwagi na koszty. Manipulacje wynikami finansowymi, nieliczenie się z ludźmi (pracownikami), nieliczenie się ze środowiskiem naturalnym. Negatywnych skutków jest bardzo dużo – jest już mnóstwo raportów, analiz, filmów dokumentalnych o najbardziej spektakularnych przekrętach.

Dziś świat biznesu odchodzi już od takiego modelu „kultu jednostki” na rzecz płaskich organizacji, współtworzenia strategii firmy i jej realizacji przez jak największą liczbę osób – po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo, rozłożyć odpowiedzialność, a przede wszystkim rozszerzyć kreatywność, bo przecież 5-10 głów, to lepiej niż tylko 1.

Najważniejszą osobą tej zmiany jest oczywiście Lider – to od niego, a bardziej od jego rozwoju, zależy dziś czy organizacja będzie się rozwijać czy zwijać.

Kim zatem powinien być dzisiejszy Lider?

Opisów „liderów” jest na rynku przeogromna ilość. Ja, w swoich artykułach, opracowaniach, webinarach sięgam zawsze po analizy i opisy przygotowane przez Jima Collinsa (autor i współautor wielu odkrywczych książek, takich jak „Od dobrego do wielkiego”, „Wizjonerskie organizacje”, „Wielcy z wyboru” czy jego ostania książka „Twoja Firma 2.0” – stanowiących trzon literatury dotyczącej przywództwa. Jest najwybitniejszym znawcą przyczyn sukcesów oraz sokratycznych doradcą dyrektorów i przywódców z całego świata.)

W swoich artykułach używam również hierarchii kompetencji menadżerskich opracowanych przez Jima Collinsa.

Liderzy na tych wszystkich poziomach, aby rzeczywiście być efektywnym, skutecznym potrzebują kompetencji KRYTYCZNEGO MYŚLENIA.

liderzy

W kolejnych artykułach opiszę dlaczego myślenie krytyczne jest niezbędne na każdym poziomie, jakie różnice są istotne na każdym poziomie oraz jak rozwijać siebie i swój zespół w krytycznym myśleniu.

Zainteresowała Ciebie tematyka krytycznego myślenia?
Skontaktuj się:
maciej.winiarek@mysleniekrytyczne.edu.pl

+48 664-700-250
Maciej Winiarek