Czasy, w których żyjemy, różnią się całkowicie od rzeczywistości lat z pierwszych dwóch dekad XXI w. Żyjemy w globalnym świecie, w erze informacji. Kiedyś człowiek poszukiwał informacji, dziś to informacja poszukuje człowieka. Dziś człowiek potrzebuje wiedzieć jak zarządzać informacjami, aby nie stać się bezwolnym narzędziem w rękach polityków, mediów, czy marketingu z korporacji.

W pracy, każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami – płyną do nas kanałami, takimi jak: poczta elektroniczna, SMS-y, telefon, portale społecznościowe i wiele innych. Otrzymujemy mnóstwo informacji od swoich przełożonych, współpracowników, klientów czy podwykonawców.

Wszystkimi nimi powinniśmy umiejętnie zarządzać, aby podejmować jak najlepsze (efektywne, skuteczne i odpowiedzialne) decyzje, rozwiązywać problemy, konflikty, trudne sytuacje. Od tego jak sobie właśnie będziemy radzić z informacjami płynącymi do nas zależy dziś nasza pozycja w organizacji.

Czy jesteśmy odpowiednio przygotowani, aby ten ogrom informacji właściwie przetworzyć?

Czy jesteśmy w stanie osądzić, czy mamy wszystkie fakty? Czy umiemy odróżnić fakty od opinii?

Czy potrafimy zrozumieć intencje, które stoją za źródłem informacji? Czy jesteśmy oprzeć się wszechogarniającej manipulacji ze strony mediów, biznesu, polityki?

Aby odpowiedzieć twierdząco na wszystkie te pytania, potrzebujemy właśnie umiejętności krytycznego myślenia.

Jeszcze jedno, zupełnie nowe zastosowanie krytycznego myślenia, pokazuje Daniel Pink w swojej nowej książce „Jak być dobrym sprzedawcą”.

Ludzie poświęcają dzisiaj około 40 procent swojego czasy pracy na sprzedaż niesprzedażową – przekonywanie innych i wpływanie na ich zachowanie w sposób, który nie wiąże się z dosłownym zakupem. (…) wielu ludzi poświęca spora czasu na próby wpływania na innych – natomiast dla niektórych przekonywanie innych jest podstawą ich pracy. Większość z nas musi wpływać na innych, ale niektórzy z nas niemal wyłącznie tym zajmują.

Zmienione otoczenie wymaga nowego sposobu działania. Trzy elementy określające postawę dobrego sprzedawcy:

  1. Dostrojenie
  2. Optymizm
  3. Klarowność

Są potrzebne do skutecznego wpływania na ludzi w zmienionym krajobrazie XXI w.

Te trzy obszary, które wspomina D. Pink wiążą się całkowicie z umiejętnością krytycznego myślenia (zarządzania) informacją.

Jeśli Twoja praca wiąże się z pracą z ludźmi (wewnątrz organizacji czy klientów), to prawie na pewno wiąże się z koniecznością przekonania ich do tego co robisz, a to oznacza, że Twoim celem rozwojowym nr 1 winno być rozwój kompetencji krytycznego myślenia.

Jeśli zainwestujesz czas, energię i inne zasoby w rozwój krytycznego myślenia, to masz ogromną szansę przejąć pełną odpowiedzialność za własne życie a dodatkowo pomagać ludziom wokół Ciebie – w domu i pracy. Będzie ci łatwiej podejmować decyzje, zarządzać konfliktami, rozwiązywać wszelkie problemy.

To co chyba najbardziej nas fascynuje w krytycznym myśleniu jest efektywność takiego działania (myślenia). W procesie myślenia (tworzenia, podejmowania decyzji, rozwiazywania konfliktu, itp.) z tyłu głowy mamy pamiętamy o trzech postawach/celach: unikamy marnotrawstwa, pozbywamy się lęku przed myśleniem a koncentrujemy się na skuteczności.

Marnotrawstwem jest dla nas poświęcenie wszelkich dostępnych zasobów na rozwiązywanie nie tego problemu, który powinien być rozwiązywany. Gdy brakuje w organizacji kultury myślenia, to panuje kultura działania – „jest problem, to trzeba go od razu rozwiązać”, zamiast zatrzymać się i pomyśleć na czym naprawdę polega problem. Najczęściej orientujemy się, że zajmowaliśmy się tym co trzeba problemem po czasie – po zmarnowaniu wielu zasobów (czas, pieniądze, energia, emocje, itp.).

Lękiem przed myśleniem jest postawa, która najlepiej można określić cytując Einsteina: „Gdybym miał jedną godzinę na rozwiązanie problemu, to 55 min poświęciłbym na jego zrozumienie, a dopiero potem 5 min na jego rozwiązanie”. Zdecydowana większość uczestników takiego procesu wpada w panikę i na końcu robi cokolwiek, aby było zrobione.

Skuteczność to dla nas zastosowanie narzędzi i procesów krytycznego myślenia, aby dobrze, szybko i efektywnie zrozumieć problem, który mamy do rozwiązania a potem zastosować dostępne zasoby i sprawnie je wykorzystać na rzecz projektu (problemu).

Reasumując, dla nas kluczową postawą w nowoczesnych organizacjach powinna być postawa „Zatrzymaj się i pomyśl” – dzięki odpowiednim narzędziom, procesom i naszemu doświadczeniu ta postawa gwarantuje najwyższa jakość podejmowanych decyzji.

Tylko taka postawa gwarantuje sukces w najtrudniejszych sytuacjach w organizacji, takich jak: podejmowanie strategicznych decyzji, rozwiązywanie problemów, zrozumienie i rozwiązywanie konfliktów. Jeśli organizacja ma się efektywnie rozwijać, to te procesy powinny być zarządzane na podstawie krytycznego myślenia, a nie intuicji, wcześniejszych doświadczeń, podpowiedzi innych, emocjonalnych wyskoków.

Uczymy krytycznego myślenia (narzędzia, procesów) podczas naszych certyfikowanych szkoleń.

Katarzyna Winiarek

DLACZEGO MYŚLENIE KRYTYCZNE JEST TERAZ TAK WAŻNE ?

Czasy, w których żyjemy, różnią się całkowicie od rzeczywistości lat z pierwszych dwóch dekad XXI w. Żyjemy w globalnym świecie, w erze informacji. Kiedyś człowiek poszukiwał informacji, dziś to informacja poszukuje człowieka. Dziś człowiek potrzebuje wiedzieć jak zarządzać informacjami, aby nie stać się bezwolnym narzędziem w rękach polityków, mediów, czy marketingu z korporacji.

W pracy, każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami – płyną do nas kanałami, takimi jak: poczta elektroniczna, SMS-y, telefon, portale społecznościowe i wiele innych. Otrzymujemy mnóstwo informacji od swoich przełożonych, współpracowników, klientów czy podwykonawców.

Wszystkimi nimi powinniśmy umiejętnie zarządzać, aby podejmować jak najlepsze (efektywne, skuteczne i odpowiedzialne) decyzje, rozwiązywać problemy, konflikty, trudne sytuacje. Od tego jak sobie właśnie będziemy radzić z informacjami płynącymi do nas zależy dziś nasza pozycja w organizacji.

Czy jesteśmy odpowiednio przygotowani, aby ten ogrom informacji właściwie przetworzyć?

Czy jesteśmy w stanie osądzić, czy mamy wszystkie fakty? Czy umiemy odróżnić fakty od opinii?

Czy potrafimy zrozumieć intencje, które stoją za źródłem informacji? Czy jesteśmy oprzeć się wszechogarniającej manipulacji ze strony mediów, biznesu, polityki?

Aby odpowiedzieć twierdząco na wszystkie te pytania, potrzebujemy właśnie umiejętności krytycznego myślenia.

Jeszcze jedno, zupełnie nowe zastosowanie krytycznego myślenia, pokazuje Daniel Pink w swojej nowej książce „Jak być dobrym sprzedawcą”.

Ludzie poświęcają dzisiaj około 40 procent swojego czasy pracy na sprzedaż niesprzedażową – przekonywanie innych i wpływanie na ich zachowanie w sposób, który nie wiąże się z dosłownym zakupem. (…) wielu ludzi poświęca spora czasu na próby wpływania na innych – natomiast dla niektórych przekonywanie innych jest podstawą ich pracy. Większość z nas musi wpływać na innych, ale niektórzy z nas niemal wyłącznie tym zajmują.

Zmienione otoczenie wymaga nowego sposobu działania. Trzy elementy określające postawę dobrego sprzedawcy:

  1. Dostrojenie
  2. Optymizm
  3. Klarowność

Są potrzebne do skutecznego wpływania na ludzi w zmienionym krajobrazie XXI w.

Te trzy obszary, które wspomina D. Pink wiążą się całkowicie z umiejętnością krytycznego myślenia (zarządzania) informacją.

Jeśli Twoja praca wiąże się z pracą z ludźmi (wewnątrz organizacji czy klientów), to prawie na pewno wiąże się z koniecznością przekonania ich do tego co robisz, a to oznacza, że Twoim celem rozwojowym nr 1 winno być rozwój kompetencji krytycznego myślenia.

Jeśli zainwestujesz czas, energię i inne zasoby w rozwój krytycznego myślenia, to masz ogromną szansę przejąć pełną odpowiedzialność za własne życie a dodatkowo pomagać ludziom wokół Ciebie – w domu i pracy. Będzie ci łatwiej podejmować decyzje, zarządzać konfliktami, rozwiązywać wszelkie problemy.

To co chyba najbardziej nas fascynuje w krytycznym myśleniu jest efektywność takiego działania (myślenia). W procesie myślenia (tworzenia, podejmowania decyzji, rozwiazywania konfliktu, itp.) z tyłu głowy mamy pamiętamy o trzech postawach/celach: unikamy marnotrawstwa, pozbywamy się lęku przed myśleniem a koncentrujemy się na skuteczności.

Marnotrawstwem jest dla nas poświęcenie wszelkich dostępnych zasobów na rozwiązywanie nie tego problemu, który powinien być rozwiązywany. Gdy brakuje w organizacji kultury myślenia, to panuje kultura działania – „jest problem, to trzeba go od razu rozwiązać”, zamiast zatrzymać się i pomyśleć na czym naprawdę polega problem. Najczęściej orientujemy się, że zajmowaliśmy się tym co trzeba problemem po czasie – po zmarnowaniu wielu zasobów (czas, pieniądze, energia, emocje, itp.).

Lękiem przed myśleniem jest postawa, która najlepiej można określić cytując Einsteina: „Gdybym miał jedną godzinę na rozwiązanie problemu, to 55 min poświęciłbym na jego zrozumienie, a dopiero potem 5 min na jego rozwiązanie”. Zdecydowana większość uczestników takiego procesu wpada w panikę i na końcu robi cokolwiek, aby było zrobione.

Skuteczność to dla nas zastosowanie narzędzi i procesów krytycznego myślenia, aby dobrze, szybko i efektywnie zrozumieć problem, który mamy do rozwiązania a potem zastosować dostępne zasoby i sprawnie je wykorzystać na rzecz projektu (problemu).

Reasumując, dla nas kluczową postawą w nowoczesnych organizacjach powinna być postawa „Zatrzymaj się i pomyśl” – dzięki odpowiednim narzędziom, procesom i naszemu doświadczeniu ta postawa gwarantuje najwyższa jakość podejmowanych decyzji.

Tylko taka postawa gwarantuje sukces w najtrudniejszych sytuacjach w organizacji, takich jak: podejmowanie strategicznych decyzji, rozwiązywanie problemów, zrozumienie i rozwiązywanie konfliktów. Jeśli organizacja ma się efektywnie rozwijać, to te procesy powinny być zarządzane na podstawie krytycznego myślenia, a nie intuicji, wcześniejszych doświadczeń, podpowiedzi innych, emocjonalnych wyskoków.

Uczymy krytycznego myślenia (narzędzia, procesów) podczas naszych certyfikowanych szkoleń.

Katarzyna Winiarek

Zainteresowała Ciebie tematyka krytycznego myślenia?
Skontaktuj się: maciej.winiarek@mysleniekrytyczne.edu.pl
+48 664-700-250 Maciej Winiarek