Jak spowodować, aby Twoi współpracownicy pokazali swoje myślenie i stale się w nim rozwijali
Napisałem wcześniej o braku „widocznego” myślenia u współpracowników i negatywnych konsekwencji z tego powodu. W tym artykule pokażę potencjalne rozwiązanie tego problemu. To rozwój krytycznego myślenia u lidera i jego/jej współpracowników. Dlaczego ten kierunek? Bo myślenie krytyczne ma kilka „żelaznych” zasad:
  • Brak jednej prawidłowej odpowiedzi
  • Czym więcej punktów widzenia, tym szansa na lepsze zrozumienie problemu
  • Każda uwaga, opinia wnosi coś do zespołu
  • Nie ma miejsca na krytykowanie wzajemnych opinii, jest miejsce na dociekanie, poszukiwanie zrozumienia wypowiedzi, logiki prezentującego
  • Czym więcej pytań, tym większa szansa, że znajdziemy nowe obszary, których w ogóle nie znaliśmy, nie wiedzieliśmy o ich istnieniu.
To tylko kilka przykładowych zasad obowiązujących w krytycznym myśleniu. Odpowiedzialnoscią lidera jest je wprowadzić do zespołu, być modelem tych zachowań i konsekwentnie pilnować ich przestrzegania. Da to szansę na wzrost poczucia bezpieczeństwa, a co za tym idzie, otwartości w komunikowaniu swoich opinii. To jednak może być nadal niewystarczające. Bo zdecydowana większość pracowników w Polsce…nie wie jak myśleć krytycznie. Nikt ich tego nie nauczył, nie rozwijał. Zatem to jest rola organizacji, Lidera, aby rozwijać krytyczne myślenie. Jednym z prostych, co nie oznacza łatwych, sposobów jest wprowadzenie narzędzi myślowych, które pomagają przemyśleć dane zagadnienie. Dzięki narzędziom myślowym każdy uczestnik dyskusji wie dokładnie co ma zrobić, bo narzędzie prowadzi go za rękę. Może potem przedstawić swój punkt widzenia w sposób klarowny dla wszystkich, bo wszyscy pracowali tym samym narzędziem. Poniżej podam przykład. Najpierw historia a potem zastosowanie narzędzia myślowego, które pokazuje refleksje na danym temat. „Regionalny kierownik sprzedaży, Alicja, właśnie przeczytała najnowsze dane dotyczące sprzedaży. Sprzedaż na terytorium Dawida spadła – znowu. Trzeba go zwolnić!” Większość ludzi zgodziłaby się, że dyrektor sprzedaży doszedł do pochopnego wniosku. Zatrzymajmy się i…pomyślmy, aby najpierw dobrze przeanalizować tę sytuację (uzyskać KLAROWNOŚĆ), a dopiero potem podjąć decyzję odnośnie DZIAŁAŃ. Narzędzie Myślowe „Widzę – Myślę – Zastanawiam się”
Widzę Myślę Zastanawiam się
Wyniki sprzedaży z regionów       Wyniki sprzedaży w regionie Dawida   Spadek sprzedaży w regionie Dawida Muszę zbadać kontekst – jaka jest sytuacja ekonomiczna w tych regionach w ostatnich 6 miesiącach.   Muszę sprawdzić kontekst, rzeczywistość w jego regionie.   Muszę sprawdzić jego wyniki w porównywalnym czasie oraz porównać to do innych regionów. Muszę zebrać więcej informacji. Z jakiego okresu Alicja otrzymała wyniki?       Czy Dawid ma najlepszy, czy najgorszy region w Polsce?   Co powoduje, że sprzedaż spadła u niego? Jaki cel miał do zrealizowania i czy był to realny cel? Jak jego wyniki kształtują się w porównaniu do innych regionów? Czy spadek sprzedaży związany jest tylko z jego pracą, czy np. z trudnościami w logistyce, magazynie, itp.?
  Celem tego narzędzia jest najpierw odróżnienie (odsunięcie) faktów od opinii  – gdy skupię się na faktach, to mogę bardziej zrozumieć problem i klarowniej o nim rozmawiać. W drugiej kolumnie mam szansę pokazać swoją interpretację, ale to tylko założenie, a nie fakt – zaprasza, a czasami zmusza mnie to do znalezienia dowodów, które podtrzymają albo odrzucą moje założenia. Na końcu zaś mam miejsce, aby wyartykułować jak najwięcej pytań, które pokazują mi jak dużo jeszcze nie wiem, jak wiele rzeczy muszę sprawdzić, aby mieć pełny obraz rzeczywistości. Czy widzicie różnice? Takich narzędzie jest ponad 70 i cały czas ich przybywa. Jakie są cechy takich narzędzi?
  • Brak jednej prawidłowej odpowiedzi
  • Tyle ile uczestników, tyle „prawidłowych” odpowiedzi
  • Idealne dla ekstrawertyków i introwertyków
  • Każdy uczestnik ma czystą kartkę i może pokazać swoje myślenie
  • Facylitator nie może oceniać interpretacji uczestników
  • Pomagają uczestnikom zatrzymać się i zreflektować na dany temat, zagadnienie
  • Pomagają facylitatorowi kierować myśleniem zespołu
  • Pomagają facylitatorowi efektywniej zarządzać procesem myślowym zespołu
I co najważniejsze – każdy może się tego nauczyć!

Zainteresowała Ciebie tematyka krytycznego myślenia?
Skontaktuj się:
maciej.winiarek@mysleniekrytyczne.edu.pl

+48 664-700-250
Maciej Winiarek